Conny Hedin med sin trumpet som i många år skapat bandets identitet.Foto: Roland Andersson.
151012
Det började med en duo som med en något haltande repertoar spelade på ett 30-årskalas.
– Vem
kunde tro att fortsättningen skulle bli som den blev, säger Bengt Hedin från skånska Hjärnarp.
60 år har gått sedan han startade orkestern som kom att bära hans namn.
77-årige Bengtspelar fortfarande. Dock inte i bandet han bildade 1955.
Sedan 1 januari 2004 är det sonen Conny Hedin som driver orkestern som vid pappa Bengts sorti döptes
om till Hedins.
De 60 åren firas denna höst med utgivningen av en instrumentalplatta som fått namnet Amor.
– Det har varit en dröm
i många år och även ett önskemål från vår publik att göra en instrumentalplatta. När vi skulle fylla 60 tyckte jag det var dags, konstaterar Conny.
– Med sin trumpet har Conny ända sedan han som skolpojke steg in i orkestern satt sin prägel på bandets sound.
Bengt Hedin var 17 år och hade köpt
sitt första dragspel när han och brodern Bo fick erbjudandet att spela för kalasgästerna en bondgård i hemtrakten.
– Vi hade inte hunnit träna in så många låtar,
men vi körde repriser och när vi trodde att vi var klara visade det sig att vi skulle spela också till dansen. Då fick vi ta om låtarna igen. Gästerna trivdes och vi höll på till klockan tre på natten. Vi fick
25 kronor att dela på. Det var vårt första gage.
Bröderna Hedin fick mersmak.
Duon blev snabbt en trio och efter en tid en kvartett. Stig Printzén
och Olvar Eriksson var de två nya.
Då fick orkestern också ett namn. Det blev Bengt Olvars.
Olvar slutade efter en kort tid men namnet hängde ändå
med till 1963. Då blev det Bengt Hedins.
Orkestern fick mer och mer jobb men musiken var fortfarande en hobby.
– Jag var rörläggare och arbetade
på byggen. Det var tufft, minns Bengt Hedin.
1973 blev Bengt Hedins ett heltidsband.
– Vi hade fantastiska år med nästan alltid över 200 jobb.
Som mest gjorde vi 286 spelningar 1986.
Mera statistik från Bengt:
– Från 1973 fram till 2004 gjorde vi 6.875 jobb och spelade 27.500 timmar.
– Antalet medlemmar under mina år i bandet var 40. En del var bara med som vikarier i korta perioder. Det militära störde. På den tiden skulle ju alla göra värnplikt.
– Vi hade ett par kvinnliga sångerskor. Brita Johansson var först. Sedan kom Hillevi Kristiansson.
– 70- och 80-talen var de
stora åren. Då dansades det överallt. Flera ställen i samma stad kunde ha dans samma kväll. Alla hade publik. Det betydde att vi aldrig behövde resa så långt, säger Bengt Hedin.
– Vi gjorde väl två turer upp mot Stockholm varje år men för det mesta var vi aldrig norr om Småland, minns Conny Hedin.
Trots den omfattande spelplanen så var Bengt
Hedin noga med att lägga in ledigheter.
– Vi höll alltid sportlovsveckan fri och alltid första veckan i maj, tog lite ledigt på höstlovet och innan jul. Vi såg till att få
tre veckor semester. Det betydde att vi i övrigt bara var lediga på måndagarna
Conny tog plats i orkestern 1982, 16 år gammal. Han gick fortfarande i skolan.
– På den tiden kunde man få förlängd pryo om man hade fått jobb. Jag gick i skolan två dagar i veckan i nian och jobbade sedan med orkestern.
Drömmen om att gå i pappas fotspår och ägna sig åt musik hade han haft länge.
– Jag stod på morsans frysbox och lyssnade på Flamingokvintetten
på 70-talet när jag var liten. Jag hade ett hopprep som mikrofon. Flamingo har alltid varit mina stora förebilder. Jag lyssnade på alla deras LP på 70-talet. Jag började spela trummor. Så tyckte musikläraren
på skolan att jag skulle spela ett blåsinstrument.
Musikläraren var Arne Lamberth, den osannolikt populäre trumpetaren som sålde massor av skivor och hade många folkkära hitlåtar.
Lamberth bodde precis som familjen Hedin i Hjärnarp.
Före sin död i slutet av 1977, då han fortfarande stod på topp, hann han lära den unge Conny Hedin hur man skulle hantera
trumpeten på bästa sätt.
När saxofonisten Kjell-Åke Svensson signalerade att han ville sluta tyckte Bengt det var dags för sonen.
Conny kom med sin trumpet.
– Kjell-Åke var kvar en tid för att jag skulle bli varm i kläderna. Då var vi fem, minns Conny.
I orkestern fanns då också Christer Nelsson och Ebbe Gustavsson.
Lasse Runnvik var med i bandet från 1969 till
1975 och gjorde sedan ett uppehåll på tio år. När han återtog platsen som sångare blev det närmare 20 år.
1998 tog
Andy Johansson plats bakom trummorna. Han hade då ett hårt turnéliv med Candela bakom sig.
När Bengt Hedin bestämde sig för att
trappa ner följde Lasse Runnvik med Bengt. De två bildade duon Bengt Hedin & Co. med inriktning på framför allt eftermiddagsdanser.
– Vi spelar 5-6 gånger i månaden. Det
kan bli mera. Ibland känner man att man blir trött men det är aldrig så att det känns jobbigt att köra iväg. När man väl står där så rullar det på. Jag kan nog inte sluta spela.
– Men det var helt pappas beslut att hoppa av turnerandet. Hade han haft lust att fortsätta som tidigare hade jag inte tagit över som jag gjorde, hävdar Conny.
Med Conny som kapellmästare byttes orkesternamnet till Hedins. Conny fick Andy Johansson med sig. Andy hade sjungit ganska mycket innan. Mera blev det när Runnvik inte längre var med.
Bandet kompletterades med Joachim Svensson och Lasse Green (som senare bytte efternamn till Ingerstad).
Inriktningen förblev den mogna stilen.
– Det fanns aldrig någon tanke på att ändra. Det var självklart att köra vidare med samma typ av musik, konstaterar Conny Hedin. Vi hade ju en trogen publik.
Joachim Svensson försvann efter bara något år till Claes Lövgrens och spelar i dag i Lasse Stefanz.
Arne Backen ersatte Jocke i Hedins och blev huvudsångare.
På sensommaren 2013 bantades bemanningen från fyra till tre permanenta medlemmar.
– Vi hade känt att marknaden vacklade lite. Många band funkade bra och hade en bra spelplan men det var svårt att öka gagerna. Stora bussar förde med sig stora och ökande kostnader. Efter 30 år kände
jag att jag ville fortsätta spela men kanske få ledigt två helger i månaden och ändå kunna spela mera, men på vardagar. Med tre man kan man ha mindre buss, lite andra grejer. Det blir en helt annan kostnadsbild. Det
var så vi tänkte. Vi visste inget när vi inledde detta hur det skulle bli. Nu kan vi konstatera att det har gått fantastiskt bra. Vi har 170 jobb i år. Med dagens mått år det jättebra, menar Conny.
Planerna var att trion skulle bestå av Conny Hedin, Robin Rignell och Arne Bakken.
Det blev bara så ett tag.
Robin blev
erbjuden en tjänst som han inte ville tacka nej till.
– Arne Bakken kunde inte jobba som det var tänkt med tanke på sina barn. Han tvingades sluta. Då blev det Ola Nordén
från gamla Dannys i stället.
Ola var sugen att åter stå på scenen och många dansare välkomnade hans sångröst.
Christoffer
Olsson kom in som ersättare för Rignell.
Christoffer spelade då i Jenny Saléns efter att tidigare ha tillhört Donnez.
– Visste att Christioffer var jätteduktig. Han nappade och är sedan maj 2014 med i bandet.
I grunden är alltså Hedins en trio.
– Men vi spelar med fyra man ibland. En del arrangörer vill ha fyra. Så är det exempelvis på Birka. Vi har ett par olika inhoppare som kan vår repertoar.
Det har blivit en
hel del plattor under åren som gått.
– Vi gjorde 13 stycken under min tid, berättar Bengt Hedin.
Det var framför allt vinylplattor.När Conny tog över gjordes snabbt en singel med fyra låtar.
Därefter ett antal cd.
Amor som presenterades på releasefesten ombord på Cinderella är den femte cd:n med orkesternamnet Hedins.
Amor är helt instrumental med Conny Hedins trumpet på alla låtar.
Bengt Hedin medverkar med sitt dragspel.
ROLAND ANDERSSON
(publicerat i Får Jag Lov nr 5 2015).